Ümit Kalko Haberleri
Kişinin yaşadığı topluluk içinde kıymeti olan , kabiliyet, gidişat ve sair davranış biçimlerini geliştirdiği süreçlerin tüyöneten.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara bakılırsa insanların davranışlarında belirli gelişmeler esenlamaya yarayan planlı etkiler sürecidir.
Yetişek; bireyin davranışlarındaki yaşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğsorunme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kabilinden eğitimin bir çok teşhismı binalabilmektedir. Ancak, günümüzde çoğunlukla yeğleme edilen teşhism:
“Kişinin davranışında, kendi yaşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak istenilen yönde( eğitimin fakatçlarına şayeste ) bileğsorunme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu aşinalık bakılırsa;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, bireyin davranışlarının istenilen yönde bileğsoruntirilmesi fakatçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğsorunme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde bireyin kendi yaşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek fakatçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam fiyat ve kıymetlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı eksiksiz kültürler yürekin birdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme yürekin kullanılan öğretme yöntemleri kültürden kültüre bakılırsa bileğsorunebilir, fakat sürecin doğbirliı bileğsorunmez.
Yetişek kapsamı ve teşhismlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Tarih süresince birokkalı filozof ve terbiyeci, eğitimin ne olduğuna üzerine farklı farklı teşhismlamalarda bulunmuşdolaşma. Hasetmüzde ise eğitimin kabul edilen ölçünlü teşhismı şudur: Yetişek, bireyin davranışlarında kendi yaşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğsorunikliği meydana getirme sürecidir. Bu teşhismlama ekseninde eğitimin genel hatları çizilebilir. Bu teşhismlamanın içinde eğitime üzerine temelı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi yaşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğsorunikliği” ve “müddetç” kabilinden kelimeler eğitimin asıl taşlarıdır.
Yetişek, kişioğlu yürekin ömür boyu devam fail bir süreçtir ve davranışlarda değişiklik meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise bireyin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik yani beklentilere ve hedeflere şayeste olabileceği kabilinden istenmedik yönde bile gelişebilir. Yetişek sürecinin sorunletilmesi ise kasıtlı yani programlı ve programlı olabileceği kabilinden gelişigüzel bile mümkün. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal yetişek, gelişigüzel yapılan eğitime ise informal yetişek denir. Daha açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, yetişek merkezleri kabilinden mekânlarda maruz yetişek formal; bireyin kendi çevresinden edindiği ve planlı programlı sıfır yetişek ise informal eğitidir. Yani yetişek yalnızca okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine bakılırsa sınıflandırıldığında formal ve informal yetişek yapmak üzere iki tür ortaya çıkar. Formal yetişek okullarda ya da kurumlarda belirli bir niyet ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu yetişek tipinin belirli bir amacı vardır. Bu düzende yetişek süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal yetişek ise kendiliğinden gelişen plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi toplumsal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir mekanizma olarak ele alındığında ise yetişek sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Literatür; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, donanım, maliyet, personel kabilinden fiziki unsurlardır. Süreç; ekol içinde meydana gelen dersler, öğrenme yaşantıları ve öğüt aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde ihtisas, yeterlilik, izin, sınav neticeları kabilinden istenilen davranış bileğsoruniklikleridir.